Rozdelenia motorov
Podľa spôsobu spaľovania
V bežnej praxi rozoznávame dva typy spaľovania. Vonkajšie a vnútorné. Hlavný rozdiel spočíva v mieste spaľovania paliva. Napríklad u parnej lokomotívy prebieha najskôr spaľovanie uhlia, pri tomto procese sa ohrieva voda. Tá sa zmení na paru a v pieste vytvára obrovský tlak. (Para zaberá asi 1700-krát väčší objem ako voda, z ktorej vznikla.) Parný motor je typickým zástupcom motorov s vonkajším spaľovaním. Ako je to však s vnútorným spaľovaním? V motoroch s vnútorným spaľovaním (spaľovacích motoroch) sa priamo vo vnútri motora spaľuje zmes paliva a vzduchu. Takto vznikajú horúce plyny. Tie zaujímajú viac miesta ako palivo a vzduch, z ktorých vznikli, čo sa využíva na vyvolanie pohybu. Napríklad v prúdových motoroch horúce plyny unikajú veľkou rýchlosťou motora dozadu, takže tlačia lietadlo vpred.
Podľa umiestnenie motora v automobile:
1. Motor umiestnený vpredu. Toto umiestnenie je vo väčšine osobných, terenných aj nákladných automobilov. Tento motor môže poháňať prednú, zadnú nápravu, alebo všetky nápravy.
2. Motor umiestnený vzadu. Toto umiestnenie motoru je takmer iba v športových automobiloch. Tento motor poháňa výlučne zadnú nápravu, avšak u niektorých športových automobilov poháňa všetky štyri kolesa.
3.Motor umiestnený v strede automobilu- Takéto umiestnenie je iba v niektorých druhoch áut, prevažne v športových. Pre toto umiestnenie sa používa výlučne druh motora tzv. "boxer" s protibežnými piestami.
Podľa pracovného obsahu: dvojdobé alebo štvordobé
Podľa druhu zapaľovania: benzínové(zážihové) alebo vznetové(dieslové) o ktorých sa píše v Ako funguje motor.
Valce v motore môžu byť uložené:
a) motor s protiľahlými valcami
b) vidlicový motor
c) jednoradový motor
d) motor s hviezdicovým usporiadaním valcov
Motor s hviezdicovým usporiadaním valcov sa používal iba v lietadlách.V súčasnosti sa využíva iba u niektorých vrtuľových lietadiel.
Podľa počtu valcov:
V praxi sa s týmto pojmom stretávame dosť často. Tento pojem nám udáva-je to z názvu jasné, počet valcov v motore.
Podľa počtu valcov rozdeľujeme motory na : jedno-, dvoj-, troj-, štovr-, šesť- až dvanásť- valce, v niektorých prípadoch aj viac
S tímto pojmom sa v praxi stretávame azda najčastejšie. Udáva objem valcov v motore. Paleta objemov je rozličná, od maličkých objemov funkčných motorov do modelov(niekedy len zopár cm3) až niekoľko litrové motory v lodiach.
Podľa spôsobu plnenia valcov:
- motory s nasávaním - tu sa vzduch nasáva
pohybom piesta z hornej do dolnej úvrate. Tým sa zväčšuje priestor nad piestom a
vzniká podtlak, ktorým sa vzduch či zápalná zmes nasáva do piestu
-motory s plnením- tu sa valec motora plní tlakom väčším
ako atmosferický, pomocou dúchadla alebo kompresora. Tieto motory vplyvom
núteného plnenia valca motora majú väčší výkon ako rovnaké motory s plnením
valca len atmosferickým tlakom.
Podľa použitého paliva:
-bezínové
-naftové
-rôznokvapalinové (viacpalivové)
-plynové
Podľa spôsobu chladenia
-vzduchom chladené motory
-kvapalinou chladené motory